Operasjon dagsverk 2018

Banner for OD 2018

OD =  En dag hvor elever gir et dagsverk for å vise støtte og solidaritet

Elevrådet på Lindeberg skole har bestemt at skolen skal være en OD-skole. Ungdommene skal tjene inn minimum 300 kr. på frivillig arbeid. Vi vet at mange av våre elever vil jobbe for dette prosjektet. Det er fint om dere hjemme også hjelper elevene med å skaffe seg jobb denne dagen og oppfordre dem til å oppsøke aktuelle arbeidsgivere.

Skoledagen for elever som ikke jobber denne dagen blir 09.00-13.30, og opplegget vil være internasjonalisert undervisning.

Årets OD-prosjekt heter «DU HAR IKKE ET LIV UTEN FRIHET TIL Å LEVE» og skal støtte palestinsk ungdom sin innsats for en bedre fremtid. Ungdom i Palestina betaler prisen for en konflikt de ikke var med på å starte, og er lei av å høre at det ikke finnes noen løsning. Man trenger ikke å velge side for å være enige om at alle ungdommer fortjener sine grunnleggende menneskerettigheter innfridd, uansett hvor de kommer fra. Gjennom OD 2018 kan elever ved norske skoler lære mer om konflikten, og bidra til at 10 000 ungdommer kan få håp, kunnskap og mulighet til å kunne bygge en ny generasjon som sammen kan skape en fredfull fremtid.
Elevene har fått informasjon om årets prosjekt og arbeider med temaer knyttet til menneskerettigheter i flere fag i perioden frem mot OD.
Dere kan lese mer om prosjektet her: https://www.od.no/Nyheter/2018