Elevundersøkelsen 2023/2024

Elevundersøkelsen

Formålet med Elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen. Elevene svarer på spørsmål om blant annet trivsel, mobbing, miljø, motivasjon og støtte fra lærer.

Elevundersøkelsen er et viktig verktøy for videreutvikling og kvalitetssikring av læringsmiljøet til elever i grunnskolen og videregående skole. Undersøkelsen er obligatorisk. Det høye antallet som deltar, gir en unik mulighet til å kartlegge det psykososiale miljøet blant elever i hele landet og til å se endringer fra år til år.

Obligatorisk for alle skoler

Det er obligatorisk for alle skoler å gjennomføre Elevundersøkelsen på 7. trinn, 10. trinn og vg1 i høstsemesteret. Det er frivillig å gjennomføre Elevundersøkelsen på 5., 6., 8. og 9. trinn og på vg2 og vg3.

Det er frivillig for elevene å svare på undersøkelsen og det er også mulig å hoppe over spørsmål.

Gjennomføring uke 45-49

Lindeberg skole vil gjennomføre undersøkelsen i perioden fra 06.11.2023 til 06.12.2023. Nærmer dato for gjennomføring for ditt barn på ditt trinn blir sendt ut i ukeplaner for og fra trinnene i løpet av uke 45.

Les mer om elevundersøkelsen på nettsidene til utdanningsdirektoratet: https://www.udir.no/tall-og-forskning/brukerundersokelser/elevundersokelsen/om-elevundersokelsen-til-elever-og-foreldre/