TIEY - Tidlig innsats Early Years
- Er et redskap for å gi elevene individuell tilpasset opplæring.
- Er lagt opp med vekt på stasjonsarbeid med 12 - 15 minutter på hver stasjon.
- Er et opplegg som er tilpasset hver enkelt elev.
- Early years fører til en ystematisk kartlegging og kontinuerlig vurdering av elevens fremgang.
- Metoden legger til grunn at de foresatte deltar aktivt for å gi elevene størst mulig læringsutbytte.
- Er et lesemetodisk opplegg fra Australia og New Zealand.
- Bygger på Marie Clay sitt lesemetodiske opplegg som har fått svært godt omtale innen leseteoretisk forsking.
Kort om metoden
- Elevene er delt inn i grupper, etter nivå
- Gruppene rullerer hvert 12. - 15. minutt til forskjellige stasjoner
- På stasjonene jobber gruppene med oppgaver som er tilpasset deres nivå.
- Målet er at oppgavene ikke er for vanskelige eller for lette for elevene.
- Elevene i hver gruppe kan hjelpe hverandre
- Lærerstasjonen gjør at læreren får bedre innblikk i hver enkelt elevs nivå og spesielle behov.
- De foresatte jobber hjemme med leselekser hver dag.