- Skolemiljøutvalget skal jobbe for at skolen, ansatte, elever og foreldre bidrar aktivt for å skape et godt skolemiljø. Skolemiljøutvalget har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolemiljøet (Oppæringsloven |§ 11-1a) .
- Skolemiljøutvalget kan bidra med å:
- Drøfte og definere hva som er et godt skolemiljø
- Be om tiltak for å bedre forholdene ved skolen
- Prioritere hvilke tiltak som bør settes i gang
- Sette mål og evaluere tiltak – og endre på disse
- Følge med på skolen arbeid for helse, miljø og trygghet
- Følge med på skolens planer for det sosiale miljøet og at disse blir fulgt opp i praksis
- Foreslå trivselstiltak
- Gi innspill til ordensreglementet
- Følge opp resultater av brukerundersøkelser, slik som Elevundersøkelsen
- Foreldre kan ta initiativ til at skolen bruker Foreldreundersøkelsen (gjelder grunnskolen)
- Hvem skal være med i skolemiljøutvalget:
- Elever og foreldre skal tilsammen være i flertall i grunnskolen,
dvs. 2 elever og 2 foresatte. - En fra skolens ledelse og en fra ansatte skal delta.
- Kommunen som skoleeier skal være representert med en politiker – gjelder for grunnskolen
- Elever og foreldre skal tilsammen være i flertall i grunnskolen,
- Hva skal skolen gi informasjon om:
- hendelser ved skolen som for eks.
- læringsmiljøet
- voldshendelser
- dårlige sosial forhold
- mobbesaker
- det fysiske miljøet
- hendelser ved skolen som for eks.
- Første møtet for 2024 er den 17.01.2024 kl. 16.30.
Hovedseksjon
Skolemiljøutvalget 2024
Guro Baklien – foreldrerepresentant
Ilham Azzouz – foreldrerepresentant
Leena Jewily Ibrahim – elevrepresentant
Muhammad Saifan Khan – elevrepresentant
Pål Sulen – personalrepresentant
Yasmin Naz – assisterende rektor
Hans Amberg – politiker representant