Start Ung søker deltakere til forskningsprosjekt

Gjeng med ungdom sitter i solen. Foto: NTB scanpix

Start Ung ønsker deltakere til en spørreundersøkelse med fokus på livskvalitet og forekomst av smerter blant ungdom og deres foresatte. Bakgrunn for forskningsprosjektet er at man i de senere år har sett en negativ utvikling når det gjelder helseplager hos barn og ungdom slik som hodepine og magesmerter. Disse problemene går utover dagliglivet og aktiviteter, og kan blant annet føre til dårlig søvn og fravær fra skole. Torsdag 24/1 skal spørreundersøkelsen gjennomføres i en skoletime. Elevene må få samtykke av foresatte innen onsdag 23/1 for å kunne delta, dette gjøres via nettsiden https://startung.uia.no/pamelding/ eller ved å signere samtykkeerklæring på baksiden av informasjonsarket som elevene har fått med hjem. Foresatte kan om ønskelig samtykke til elevens deltakelse, men velge å ikke delta selv. Vi håper at så mange som mulig vil delta da det er behov for mer kunnskap om denne tematikken.